Løp bedre

 

 

Altra sin filosofi er å hjelpe løpere å unngå skader ved å lære bort et effektivt steg ved å lande mer skånsomt med mindre belastning. Løping er som andre idretter, det lønner seg å trene teknikk for å få best mulig utbytte av treningen. Altra har laget noen tips for å hjelpe deg å løpe bedre og sunnere.

Balansert positur
• Hold overkroppen rett og ut med brystet
• Hold brystet foroverlent og skuldrene bakover.

Kompakte armer
• Korte kompakte armbevegelser.
• Korte armbevegelser frem og tilbake, pass på å ikke svinge fra side til side. 
• Albuer bør stoppe ved siden og ikke komme lenger ut enn overkroppen, hvis du ikke spurter.

Riktig fotlanding
• Land mykt, rett under bøyd kne.
• Unngå for lange steg og å lande på hæl.

Høy stegfrekvens
• Prøv å hold mellom 170-180 steg i minuttet.
• Du kan teste dette ved å telle 30 steg per 20 sekund for et perfekt 180 stegfrekvens. 
• Lett, myk og rask fotforflyttelse.

Lær å løp
Meningen med “Learn to run” er å lære løpere en god, effektiv og sikker måte å løpe på. Dette for å være skadeforebyggende og for at du skal kunne løpe raskere med mindre innsats og bedre teknikk. 

Av en eller annen grunn har det vært lite fokus på teknikk innen løping. Altra mener at dette er merkelig da man fokuserer mye på teknikk i de aller fleste idretter. Teknikktrening innen løping er minst like viktig som alle andre idretter. Ved å løpe mer effektivt, vil det hjelpe løpere til å løpe lettere, raskere og med mindre skader. Vi er født til å løpe, men vi trenger å lære å løpe mest mulig effektivt. 

Basic løpeteknikker

Når du løper bør kroppen være i oppreist posisjon, med kroppen i vinkel fra anklene. Du bør ha god foroverlent posisjon og rett rygg. Skuldrene bør presses fremover mens armene pumpes bakover og hofter og knær strekkes ut.

Hendene bør holdes nær brystet med en kort og kompakt armsving. Pump armene bakover.

Pass på at foten lander under et bøyd kne, og armene går frem og tilbake med så lite sving fra side til side som mulig. Albuene bør ikke passere overkroppen så fremt du ikke har veldig høy fart.

Overkroppen bør være i rett linje over føttene slik at du lett kan flytte føttene raskt og forlenge bak tyngdepunktsenteret.

Føttene bør treffe bakken med et bøyd kne rett under overkroppen.

Selv om foten vil treffe bakken litt foran kroppen vil det føles som den er rett under. For de fleste vil hele foten treffe underlaget samtidig, dette kalles å lande på midtfot. Uansett vil genetikk og type fottøy bestemme om man lander litt frempå, eller litt med hælen først.

Stegfrekvensen bør ligge på rundt 180 steg i minuttet.Barfotløping kan hjelpe deg med å forstå og mestre god løpeteknikk.

Tips til skadeforebygging

Prøv å løp minst 1/3 av dine løp på ujevn flate som gress, grus og terreng. Det ujevne terrenget vil styrke støttemuskulatoren og balansen.

Hør med din lokale løpebutikk i forhold til løpekurs. Hvis de ikke har, oppmuntre de til å starte med det.

Her er noen tips til å lære god løpeteknikk:

• Good Form Running
• Huaraches Forum (A Wealth of Running Knowledge) 
• RunBare & the Barefoot Running Book (Clinics & A Great Book)
• Barefoot-Running
• Blog (Natural Running HQ)
• Programmed to Run (The most comprehensive running technique book on the market)
• Science of Running
• Chi Running
• Evolution Running
• Pose Method

Altra oppfordrer alle løpere til å gjøre noe barfotløping. Ved å løpe helt barfot får man ingen støtte og kan fokusere hundre prosent på selve teknikken, og man kjenner med en gang om man gjør noe galt. Ved å løpe barfot styrker man i tillegg føttene. 

Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.